Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego
Zespołu Placówek Oświatowych w Tucznie
W skład Zespołu wchodzą: Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki oraz Przedszkole.
SPIS TREŚCI
Rozdział I ZAŁOŻENIA OGÓLNE Istota oceniania Cele oceniania Zakres oceniania Zasady oceniania Rozdział II OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW Zadania nauczycieli dotyczące oceniania Zadania wychowawcy Zadania nauczycieli przedszkola dotyczące oceniania Obniżenie wymagań, inne wymagania, zwolnienia z zajęć Rodzaje oceniania Ocenianie w klasach I –III Ocenianie począwszy od klasy czwartej Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia Zasady oceniania bieżącego
Zasady przeprowadzania sprawdzianów, prac klasowych
Zasady poprawiania ocen
Zasady zgłaszania przez uczniów nieprzygotowania do lekcji
Sposoby informowania uczniów i rodziców o indywidualnych osiągnięciach uczniów Zasady współdziałania z uczniami, rodzicami i PP-P w celu poprawy niezadowalających wyników nauczania.
Rozdział III Klasyfikowanie uczniów Tryb i forma ustalania egzaminów klasyfikacyjnych Tryb odwoławczy Egzamin sprawdzający- warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana sem. i rocznej oceny klasyfikacyjnej z poszczególnych przedmiotów Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania Tryb i forma ustalania egzaminów poprawkowych Egzamin ósmoklasisty Motywacyjna funkcja systemu oceniania Rozdział IV Promowanie ROZDZIAŁ V System nagród i kar Rozdział VI Wewnętrzny system oceniania zachowania ucznia Kryteria ocen zachowania ROZDZIAŁ VII POSTANOWIENIA KOŃCOWE EWALUACJA W Z O 0cenianie jest to nieodłączną częścią procesu uczenia się i nauczania, służącą wspieraniu rozwoju uczniów i ich motywowaniu do dalszej pracy nad osobistym rozwojem. To także proces diagnozowania, gromadzenia informacji, ich wartościowania i interpretowania.
|
§ 1 § 2 § 3 § 4
§ 5 § 6 § 7 § 8 § 9 § 10 §11 § 12 § 13 § 14 § 15 § 16 § 17
§ 18
§ 19 § 20 § 21 § 22
§ 23
§ 24 § 25 § 26
§ 27
§ 28
§ 29 § 30 § 31
|
Rozdział I
ZAŁOŻENIA OGÓLNE
§ 1
Istota oceniania
- wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
- wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania - w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
2. Wymaganie edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia na podstawie odrębnych przepisów.
3. Ocenianiu podlegają :
- osiągnięcia edukacyjne ucznia;
- zachowanie ucznia.
4. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
§ 2
Cele oceniania
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
§ 3
Zakres oceniania
1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej z uwzględnieniem zindywidualizowanych wymagań wobec uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ustalanie ocen bieżących i śródrocznychz obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
6) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
2. Uszczegółowieniem zasad oceniania są Przedmiotowe zasady oceniania, które szczegółowo określają zasady oceniania wiadomości i umiejętności uwzględniające specyfikę danego przedmiotu i klasy.
§ 4
Zasady oceniania
1) Ocenianie powinno być uczciwe i sprawiedliwe dla wszystkich, bez względu na wcześniejsze osiągnięcia, płeć, rasę, język, kulturę i światopogląd.
2) Na ocenę osiągnięć edukacyjnych nie powinny mieć wpływu postawy szkolne i cechy osobowościowe ocenianych.
3) Zasada częstotliwości i rytmiczności – uczeń oceniany jest na bieżąco i rytmicznie, ocena końcowa nie jest średnią ocen cząstkowych;
4) Zasada jawności kryteriów – uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) znają kryteria oceniania, zakres materiału z każdego przedmiotu oraz formy pracy podlegające ocenie;
5) Zasada różnorodności wynikająca ze specyfiki każdego przedmiotu;
6) Zasada różnicowania wymagań – zadania stawiane uczniom powinny mieć zróżnicowany poziom trudności i dawać możliwość uzyskania wszystkich ocen.
7) Ocena powinna skłaniać ucznia do autentycznego wysiłku, umacniać motywację i zaangażowanie w pracę.
8) Ocena powinna uwierzytelnić i odzwierciedlić uzdolnienia oraz osiągnięcia uczniów w miarę realizacji programu nauczania.
9) Oceny powinny być formułowane w klasie w sposób ciągły tak, aby dostarczyć świadectwa indywidualnego rozwoju uczniów na przestrzeni czasu.
10) Oceniając wiadomości i umiejętności ucznia, nauczyciel powinien brać pod uwagę jego możliwości, postępy w danej dziedzinie, jak również ilość własnego wkładu włożonego w pracę.
11) Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii uczniów danej klasy, ocenianego ucznia oraz innych nauczycieli.
ROZDZIAŁ II
OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW
§ 5
Zadania nauczycieli dotyczące oceniania
- dostosowują tempo pracy do potrzeb psychofizycznych ucznia,
- dostosowują wymagania edukacyjne do potrzeb psychofizycznych,
-motywują do nauki poprzez stwarzanie sytuacji, w których uczeń będzie odnosił sukcesy,
-podkreślają drobne efekty pracy,
-w trakcie odpowiedzi ustnych cierpliwie czekają na odpowiedź ucznia,
-umożliwiają korzystanie z pomocy dydaktycznych,
-sprawdzają zrozumienie poleceń,
-trudne zadania dzielą na etapy,
-zadają dodatkowe pytania i wyjaśniają temat na konkretach,
- oraz podejmują inne działania zgodne z zaleceniami poradni.
3. Nauczyciele danego przedmiotu, począwszy od klasy czwartej, opracowują własne przedmiotowe wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie.
4. Nauczyciele wszystkich przedmiotów, począwszy od klasy czwartej, przygotowują w formie pisemnej przedmiotowe zasady oceniania, którego kopię oddają dyrektorowi szkoły.
5. Przygotowane w ten sposób zestawy wymagań edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów dla wszystkich klas są do wglądu rodziców (opiekunów prawnych ) i uczniów u nauczycieli poszczególnych przedmiotów oraz w gabinecie dyrektora.
§ 6
Zadania wychowawcy
1) o skali i sposobie formułowania ocen bieżących i klasyfikacyjnych,
2) o kryteriach, skali i sposobie oceniania zachowania;
3) o warunkach i sposobie przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia;
4) o terminie i formie powiadamiania ucznia i rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych,
5) o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania;
6) o trybie odwoływania się od wystawionych ocen;
7) o terminie śródrocznej klasyfikacji i terminach zebrań;
8) o trybie i formie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych;
9) wszystkie oceny są zapisane w dzienniku elektronicznym Librus – zawsze dostępne dla ucznia i rodzica/ prawnego opiekuna;
10) o możliwości obniżenia wymagań edukacyjnych na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej i dostosowania formy egzaminu ósmoklasisty dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
11) o warunkach zwolnienia z wychowania fizycznego i informatyki, nauki drugiego języka obcego, zwolnienia z egzaminu ósmoklasisty ( decyduje dyrektor po dostarczeniu odpowiednich dokumentów - zgodnie z prawem);
12) o procedurach przebiegu egzaminu ósmoklasisty;
13) o możliwości zorganizowania pomocy w nauce uczniom, u których w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono braki utrudniające lub uniemożliwiające kontynuowanie nauki w semestrze (klasie) programowo wyższym;
14) o możliwościach wspierania ucznia zdolnego przez uczestnictwo w dodatkowych zajęciach;
15) o roli rodziców (prawnych opiekunów) w procesie dydaktyczno – wychowawczym – w tym o konieczności przestrzegania zasad zapisanych w wewnętrznych dokumentach szkoły – m.in. stawianie się na spotkania z wychowawcą, terminowe usprawiedliwianie nieobecności i spóźnień, kontrola wpisów w dzienniku elektronicznym;
16) o sposobie sprawowania opieki nad uczniem podczas zajęć lekcyjnych i konieczności dostosowania się uczniów, rodziców (prawnych opiekunów) i nauczycieli do obowiązujących reguł zapewniających bezpieczne funkcjonowanie dziecka w szkole;
17) o możliwościach kontaktu z nauczycielami innych np. w trakcie ich dyżurów w celu uzyskania dodatkowych informacji o postępach ucznia.
- prowadzi i wypełnia arkusze ocen (zgodnie z dokumentacją podstawową) .
- odnotowuje w dzienniku informacje o nagrodach i wyróżnieniach, o karach i naganach.
§ 7
Zadania nauczycieli przedszkola dotyczące oceniania
a) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci;
b) tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań poprzez m.in. prowadzenie pracy indywidualnej z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych oraz szczególnie uzdolnionymi;
c) ścisła współpraca z rodzicami i poradnią psychologiczno - pedagogiczną;
d) otaczanie indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymywanie kontaktu z ich rodzicami w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
- ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
- włączania ich w działalność przedszkolną.
e) prowadzenie obserwacji pedagogicznej mającej na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowania tych obserwacji. Nauczyciel jest zobowiązany do prowadzenia ciągłej obserwacji przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu
f) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Celem takiej analizy jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc rodzicom, nauczycielowi w poznawaniu stanu gotowości szkolnej, we wspomaganiu i korygowaniu rozwoju dziecka, a także pracownikom poradni psychologiczno- pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
§ 8
Obniżenie wymagań, inne wymagania, zwolnienia z zajęć
zaakceptowania.
6. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia.
7. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia na pisemny wniosek rodziców lub prawnych opiekunów.
8. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego, wychowania fizycznego, informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
§ 9
Rodzaje oceniania
1. Przez ocenę szkolną należy rozumieć stopień uzyskany przez ucznia według skali oraz informację zwrotną w ocenianiu kształtującym.
2. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak dalej powinien się uczyć.
3. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
4. Wszelkie wymagające oceny prace ucznia powinny być opatrzone komentarzem. W ocenianiu kształtującym informacja zwrotna jest zgodna z kryteriami sukcesu. Omówienie pracy pisemnej na forum klasy jest równoznaczne z uzasadnieniem oceny.
5. Rodzic ma możliwość wystąpienia do nauczyciela przedmiotu o pisemne uzasadnienie (komentarz do oceny).
6. Prace kontrolne oraz inne pisemne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności opatrzone są stopniami lub informacją zwrotną. Są one udostępniane uczniom i ich rodzicom ( np. na zebraniach rodziców lub indywidualnych konsultacji )
7. Na życzenie rodzica / ucznia/ dyrektora szkoły ocenione prace mogą zostać opatrzone komentarzem do oceny w formie ustnej lub pisemnej. Uzasadnienie oceny powinno być zgodne z kryteriami sukcesu.
8. Formami oceniania są pisemne prace klasowe, kartkówki, sprawdziany, wypowiedzi ustne, prace domowe, inne prace ucznia, obserwacje ucznia w różnych sytuacjach, podczas pracy w grupach, prezentacji dokonań, utworów i dyskusji, aktywność na lekcji, udział w konkursach, kołach zainteresowań.
9. Uczeń w trakcie nauki w klasach IV- VIII otrzymuje oceny:
1) bieżące;
2) klasyfikacyjne:
a) śródroczne i roczne,
b) końcowe.
10. Od klasy 4 szkoły podstawowej bieżące, roczne oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach wg skali:
1) stopień celujący - 6 (cel);
2) stopień bardzo dobry - 5 (bdb);
3) stopień dobry - 4 (db);
4) stopień dostateczny - 3 (dst);
5) stopień dopuszczający - 2 (dop);
6) stopień niedostateczny - 1 (ndst).
11. Ocena pozytywna to stopień celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny i dopuszczający. Ocena negatywna to stopień niedostateczny.
12. Oceny bieżące mogą być rozszerzone o plusy (+) i minusy (-).
§ 10
Ocenianie w klasach I –III
Ocena |
Opis słowny |
Wyjaśnienie |
1 |
nie wykonuje |
Uczeń nie radzi sobie, nie czyni postępów |
2 |
słabo |
Uczeń wykonuje zadania głównie przy pomocy nauczyciela |
3 |
przeciętnie zadowalająco |
Uczeń podejmuje próby samodzielnego wykonywania zadań, popełnia wiele błędów |
4 |
dobrze |
Uczeń pracuje najczęściej samodzielnie, popełnia nieliczne błędy |
5 |
bardzo dobrze |
Uczeń pracuje samodzielnie, nie popełnia błędów |
6 |
wspaniale |
Uczeń pracuje samodzielnie, podejmuje zadania z własnej inicjatywy, posiada wiadomości i umiejętności wykraczające poza obowiązujący zakres materiału |
W przypadku ocen bieżących skalę ocen rozszerza się o dodatkowe oznaczenia „ - '' ; „ +''
- sposób formułowania wypowiedzi ustnych,
- technika czytania,
- rozumienie tekstu,
- technika pisania,
- sposób formułowania wypowiedzi pisemnych oraz przestrzeganie elementarnych zasad pisowni,
- stopień biegłości w wykonywaniu działań matematycznych
- sposób rozwiązywania matematycznych zadań tekstowych,
- stopień opanowania wiadomości z zakresu edukacji społecznej i przyrodniczej,
- wykonywania prac plastycznych i technicznych,
- śpiewanie poznanych piosenek,
- umiejętności ruchowe oraz stopień przestrzegania reguł w grach i zabawach,
- stopień opanowania umiejętności w zakresie języka angielskiego,
- stopień opanowania umiejętności obsługi komputera
- tempo pracy,
- stopień samodzielności,
- zaangażowanie w pracy
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
§ 11
Ocenianie począwszy od klasy czwartej
1.Przyjmuje się jednolitą skalę ocen dla wszystkich przedmiotów w klasach IV-VIII
stopień |
skrót |
oznaczenie cyfrowe |
niedostateczny |
ndst |
1 |
dopuszczający |
dop |
2 |
dostateczny |
dst |
3 |
dobry |
db |
4 |
bardzo dobry |
bdb |
5 |
celujący |
cel |
6 |
2. W przypadku ocen bieżących i śródrocznych skalę ocen rozszerza się o dodatkowe oznaczenia „ - '' i „ +''.
3.W przypadku prac klasowych, testów z zadaniami punktowymi ustala się jednolity system procentowy:
Celujący |
99 - 100 %
|
Bardzo dobry + |
95 % - 98%
|
Bardzo dobry |
90 % -94 %
|
Dobry + |
85% - 89 %
|
Dobry |
75 % - 84%
|
Dostateczny + |
65 % - 74%
|
Dostateczny |
50 % - 64%
|
Dopuszczający + |
40 % - 49 %
|
Dopuszczający |
30 % -39 %
|
Niedostateczny+ |
25 % -29 %
|
Niedostateczny |
0 % -24 %
|
5. Oceny końcoworoczne w arkuszu ocen w pełnym brzmieniu wpisuje wychowawca.
§ 12
Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia
2. Narzędzia sprawdzania osiągnięć ucznia:
3.Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
4. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
5.Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
6.Osiągnięcia uczniów sprawdzane są w następujących formach :
Forma
|
Uwagi |
kartkówka |
niezapowiedziana forma sprawdzenia wiadomości z ostatnich 3 lekcji
|
sprawdzian |
zapowiedziana forma sprawdzenia wiadomości z materiału powyżej 3 ostatnich lekcji
|
praca klasowa |
zapowiedziana forma sprawdzenia wiadomości w wyniku powtórzenia i utrwalenia na lekcji powtórzeniowej na tydzień przed wyznaczonym terminem
|
Testy osiągnięć szkolnych , w tym - testy kompetencji , - tzw. „testy na wejście” |
forma sprawdzenia wiadomości mająca na celu dokonanie diagnozy, nie podlega ocenie
|
Formy wypowiedzi na języku polskim |
Pisemne i ustne prace określone w podstawie programowej
|
dyktando |
zapisaniu ze słuchu dyktowanego tekstu; oceniana jest poprawność zapisu pod względem zgodności z zasadami ortografii i interpunkcji również w formie samooceny lub oceny koleżeńskiej
|
odpowiedź ustna |
sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu bieżącego materiału (także wiadomości i umiejętności niezbędnych do zrozumienia bieżącego materiału a realizowanych wcześniej)
|
praca domowa |
pisemna lub ustna
|
praca na lekcji |
aktywny udział w lekcji
|
recytacje |
nauka wierszy, fragmentów prozy na pamięć
|
2. Ocenie podlegają też inne formy aktywności ucznia np. praca w grupach, prace długoterminowe, projekt edukacyjny, zadania dodatkowe, zeszyt ćwiczeń itp. Szczegółowe zasady ich oceniania są zawarte w przedmiotowych zasadach oceniania.
§ 13
Zasady oceniania bieżącego
1.Bieżące ocenianie służy :
2.Wszystkie oceny są jawne i muszą być na bieżąco wpisywane do dziennika elektronicznego.
3.Nauczyciel powinien zapewnić uczniom odpowiednie warunki i stworzyć przyjazną atmosferę pracy.
4. Progiem oceny pozytywnej jest ocena dopuszczająca.
5.Uczeń ma obowiązek być przygotowanym z trzech ostatnich lekcji do bieżącego sprawdzenia.
6. Odpowiedzi ustne są oceniane na bieżąco w oparciu o wymagania edukacyjne.
7. Za brak zadania domowego uczeń otrzymuje „minus”. Za 2 zgromadzone „minusy” uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
8.W razie braku zadania domowego uczeń jest zobowiązany do jego wykonania na następne zajęcia.
9. Praca na lekcji może być również nagradzana „plusami” (+).Za 3 zgromadzone „plusy” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
10. Przez pracę na lekcji rozumiemy aktywność w czasie zajęć, aktywną pracę w grupach.
11.Jeżeli z powodu choroby uczeń był nieobecny w szkole, co najmniej 7 dni (ciągłej nieobecności, liczonej z sobotą i niedzielą), to przez pierwsze trzy dni pobytu w szkole może być na własną prośbę zwolniony z pisania kartkówki oraz odpowiedzi.
12.Uczniowie powracający do domu w godzinach wieczornych z zawodów, konkursów,
spektakli, wycieczek są zwolnieni z wszelkich form odpowiedzi w następnym dniu zajęć szkolnych.
13.W przypadku kradzieży intelektualnej (plagiatu) uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy; tego typu oszustwo wpływa także na ocenę zachowania.
§ 14
Zasady przeprowadzania sprawdzianów, prac klasowych
1. W ciągu jednego dnia może być przeprowadzona jedna praca klasowa i jeden sprawdzian w danej klasie.
2. Ilość prac klasowych w tygodniu wynosi nie więcej niż 3.
3. Każda praca klasowa poprzedzona jest lekcją utrwalającą.
4.Informację o przewidywanej pracy klasowej określa nauczyciel w dzienniku z tygodniowym wyprzedzeniem. Fakt ustalenia terminu należy potwierdzić wpisem do dziennika elektronicznego.
5. Niedopełnienie obowiązku określonego w punkcie 4. oznacza, że praca klasowa nie może się odbyć.
6. Nauczyciel ma obowiązek, zaznajomić uczniów z kryteriami oceny. Zagadnienia do sprawdzianu powinny obejmować materiał omawiany na lekcji i być formułowane w taki sposób, aby uczeń wiedział, czego ma się nauczyć. Powinny być ściśle powiązane z treściami, które będą na sprawdzianie. Po sprawdzeniu sprawdzian jest omówiony.
7. Nauczyciel ma prawo przerwać sprawdzian uczniowi lub całej klasie, jeżeli stwierdzi na podstawie zachowania ucznia/ uczniów niesamodzielność jego/ich pracy. Stwierdzenie faktu odpisywania podczas pracy klasowej może być podstawą ustalenia bieżącej oceny niedostatecznej.
8. W przypadku, gdy 50% uczniów danej klasy, otrzyma ocenę niedostateczną nauczyciel zobowiązany jest do powtórzenia materiału i powtórnego przeprowadzenia pracy klasowej. Nauczyciel nie wpisuje ocen do dziennika.
9.Nauczyciel każdorazowo podczas omówienia w/w prac określa ilość punktów dla uzyskania oceny, odpowiednio do określonej skali procentowej oraz sześciostopniowej skali ocen.
10.Uczeń nieobecny w szkole podczas pracy klasowej, sprawdzianu, dyktanda, omawiania lektury obowiązkowej z powodu dłuższej usprawiedliwionej nieobecności ma obowiązek w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły napisać zaległą pracę lub opowiedzieć treść lektury obowiązkowej w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
12. Niedopełnienie tego obowiązku przez ucznia jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej lub adekwatną informacją zwrotną w ocenianiu kształtującym.
13. Prace pisemne i praktyczne są oceniane nie dłużej niż w ciągu 14 dni roboczych.
14.W przypadku przekroczenia terminu nauczyciel nie wpisuje oceny ze sprawdzianu i pracy klasowej.
15. Termin oddania prac klasowych może być przesunięty:
1) o ilość dni zwolnienia, jeżeli nauczyciel w tym czasie przebywa na zwolnieniu lekarskim,
2) o ilość dni wolnych od zajęć dydaktycznych (np. ferie, dni świąteczne),
3) o jeden tydzień, jeśli nauczyciel przed upływem terminu oddania prac klasowych
poinformuje klasę, że z przyczyn losowych nie może dotrzymać tego terminu.
16.Nauczyciel ma obowiązek udostępnić sprawdzone i ocenione prace pisemne uczniowi i jego rodzicom Np. poprzez wklejenie do zeszytu przedmiotowego i potwierdzenie podpisem rodzica, wykonaniem zdjęcia pracy pisemnej, ksera, przekazanie i powrót z podpisem w ciągu 2 dni roboczych, udostępnić na zebraniu rodziców lub w czasie dyżuru nauczycielskiego ( wybór formy należy do nauczyciela).
§ 15
Zasady poprawiania ocen
1.Uczeń ma prawo poprawić ocenę z każdej pracy klasowej, sprawdzianu w semestrze.
2. Poprawa jest dobrowolna i następuje w terminie ustalonym z nauczycielem.
3.Obie oceny wpisuje się do dziennika lekcyjnego (przy wystawieniu oceny klasyfikacyjnej
śródrocznej lub rocznej bierze się pod uwagę ocenę z poprawy).
4. Otrzymanie z poprawy tej samej oceny lub niższej (co jest równoznaczne z niepoprawieniem) nie wiąże się z wpisaniem jej uczniowi. Nauczyciel wyznacza czas i miejsce poprawy. Nie może się to odbywać kosztem lekcji ucznia.
5.Poprawie nie podlega ocena niedostateczna, którą uczeń otrzymał za udowodnione ściąganie podczas pracy pisemnej.
6. Uczeń ma możliwość poprawienia ocen na zasadach określonych w PZO poszczególnych przedmiotów.
§ 16
Zasady zgłaszania przez uczniów nieprzygotowania do lekcji
1.Uczeń ma prawo być w półroczu nieprzygotowany do lekcji z każdego przedmiotu bez podania przyczyny, nie ponosząc żadnych konsekwencji :
a) 1 raz na zajęciach edukacyjnych, dla których liczba godzin w planie nauczania wynosi 1 tygodniowo;
b)2 razy na zajęciach edukacyjnych, dla których liczba godzin w planie nauczania wynosi 2 i 3 tygodniowo;
c) 3 razy na zajęciach edukacyjnych, dla których liczba godzin w planie nauczania wynosi 4 i więcej tygodniowo.
2. Zgłoszenie nieprzygotowania do lekcji musi nastąpić przed rozpoczęciem lekcji. Skorzystanie przez ucznia z tego prawa odnotowywane jest w dzienniku lekcyjnym poprzez wpisanie w miejscu przeznaczonym na oceny cząstkowe litery „N”.
3. Prawo do zgłaszania nieprzygotowań nie znajduje zastosowania w przypadku prac domowych ustnych i pisemnych o dłuższym terminie realizacji (których termin wykonania wynosi przynajmniej tydzień, a w przypadku przedmiotów o wymiarze 1 godziny w tygodniu –dwa tygodnie).
4.W wyjątkowych sytuacjach rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo usprawiedliwić ustnie lub pisemnie, dziecko z tytułu nieprzygotowania się do lekcji bez żadnych konsekwencji.
5.W przypadku usprawiedliwionej nieobecności w szkole, uczeń ma czas na odrobienie zaległości. Określa go nauczyciel danego przedmiotu.
§ 17
Sposoby informowania uczniów i rodziców o indywidualnych osiągnięciach uczniów
7. Na tydzień przed posiedzeniem semestralnej i rocznej rady klasyfikacyjnej nauczyciele poszczególnych przedmiotów informują uczniów o przewidywanych dla nich semestralnych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania. Dokonują wpisu do dziennika elektronicznego.
8. Przewidywane oceny zachowania ucznia wpisuje wychowawca do dziennika elektronicznego.
9. Rodzice (opiekunowie prawni) potwierdzają przyjęcie do wiadomości informacji o przewidywanych ocen, o których mowa w ust. 7 i 8.poprzez odczytanie informacji w dzienniku elektronicznym.
10. Nauczyciel danego przedmiotu dokonuje wpisu o grożącej ocenie niedostatecznej oraz o nieklasyfikowaniu do odpowiedniej tabeli zamieszczonej w dzienniku lekcyjnym.
11. O zagrożeniu oceną niedostateczną w ocenianiu śródrocznym i w klasyfikacji rocznej z zajęć edukacyjnych oraz o nieklasyfikowaniu ucznia wychowawca informuje rodziców (opiekunów prawnych) na miesiąc przed zakończeniem danego semestru.
12. Rodzic(opiekun prawny) potwierdza odczytaniem informacji w dzienniku przyjęcie do wiadomości informacji wymienionej w ust. 9 i 10.
13. Rodzic (prawny opiekun) w przypadku potrzeby indywidualnego kontaktu z nauczycielem, umawia bezpośrednio, telefonicznie lub poprzez dziennik elektroniczny termin spotkania. Spotkanie odbywa się w czasie konsultacji, które nauczyciel świadczy w wymiarze jednej godziny w tygodniu. W tygodniu, w którym odbywa się zebranie z rodzicami, nauczyciel nie prowadzi konsultacji.
§ 18
Zasady współdziałania z uczniami, z rodzicami i PP-P w celu poprawy
niezadowalających wyników nauczania
1. Jeżeli w wyniku oceniania śródrocznego stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych dziecka może uniemożliwiać lub utrudniać kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej należy:
Rozdział III
§ 19
Klasyfikowanie uczniów
§ 20
Tryb i forma ustalania egzaminów klasyfikacyjnych
1. Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego , kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. O możliwości nieklasyfikowania ucznia, nauczyciel prowadzący obowiązkowe zajęcia edukacyjne informuje wychowawcę. Na 30 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawca jest zobowiązany powiadomić o tym fakcie rodziców /prawnych opiekunów/ ucznia, którzy otrzymaną informację potwierdzają odczytaniem informacji w dzienniku elektronicznym.
3 Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
4. Rodzice (prawni opiekunowie) składają , następnego dnia po podaniu informacji o nieklasyfikowaniu ucznia, pisemny wiosek do dyrektora placówki z prośbą o egzamin klasyfikacyjny.
5.Na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny:
1. tylko w przypadku przedstawienia stosownego dokumentu lekarskiego;
2. w szczególnych przypadkach losowych .
6. Przeciwwskazaniami do skorzystania z możliwości przystąpienia egzaminu klasyfikacyjnego są:
7. Przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, w której skład wchodzą:
8. Liczba zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzamin w ciągu jednego dnia zależy od zdającego i powinna być określona w pisemnym wniosku rodzica (prawnego opiekuna).
9. Termin egzaminu klasyfikacyjnego dyrektor szkoły uzgadnia z rodzicami (opiekunami prawnymi) podczas spotkania, a przeprowadza się go nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
10. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni w charakterze obserwatorów rodzice ucznia.
11. Uczeń przystępujący do egzaminu klasyfikacyjnego zdaje najpierw część pisemną, trwającą 45 min, a następnie ustną.
12. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
13. Ocena uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest średnią ocen z części pisemnej i ustnej. . W przypadku średniej z „+” lub „-” uczeń otrzymuje pełną ocenę.
14.Roczna ocena z zajęć edukacyjnych ustalona przez nauczyciela w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna.
15. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1. nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin
2. imiona i nazwiska nauczycieli, wchodzących w skład komisji;
3. termin egzaminu klasyfikacyjnego;
4. imię i nazwisko ucznia
5. zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
6. ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
16. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia, zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
17. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
18. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany".
§ 21
Tryb odwoławczy
1. Rodzice (prawni opiekunowie) mogą złożyć do dyrektora zastrzeżenia, jeżeli uznają, że roczna , semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie nie później niż 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna, semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, stosuje się tryb odwoławczy zgodnie z rozporządzeniem MEN.
3. W przypadku stwierdzenia, że roczna (półroczna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
a) w przypadku rocznej (półrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (półroczną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
b) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
§ 22
Egzamin sprawdzający- warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana semestralnej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z poszczególnych przedmiotów
1. Uczeń może wystąpić z podaniem o uzyskanie oceny wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z danego przedmiotu, jeżeli:
a) uważa , że posiada wiadomości i umiejętności na ocenę wyższą niż został oceniony,
b) jego aktywność na lekcji była oceniana pozytywnie wg przyjętych kryteriów oceniania,
c) wywiązywał się z wykonywania stawianych przed nim zadań, zawsze rozwiązywał zadania obejmujące treści lekcji i zdobywał pozytywne oceny wg przyjętych kryteriów oceniania,
d) dbał o swój warsztat pracy, w dzienniku lekcyjnym nie odnotowano oceny niedostatecznej zgodnie z przyjętymi kryteriami oceniania,
e) prowadził zeszyt przedmiotowy, który zawierał notatki wspomagające proces uczenia się.
2. Wniosek o egzamin sprawdzający składają jego rodzice (prawni opiekunowie) na piśmie do nauczyciela uczącego danego przedmiotu, informując jednocześnie o tym fakcie swojego wychowawcę, uzasadniając swoją prośbę odnośnie zmiany oceny na wyższą niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna.
- dyrektor szkoły lub jego zastępca jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel uczącego danego przedmiotu;
- nauczyciel uczący tego samego przedmiotu lub pokrewnego.
6. W przypadku spełnienia warunków określonych w punkcie 1. nauczyciel przygotowuje sprawdzian pisemny obejmujący treści przedmiotu z całego roku szkolnego i podaje uczniowi do rozwiązania. Uczeń rozwiązuje sprawdzian w typowych dla niego warunkach szkolnych.
7. Ocena sprawdzianu następuje niezwłocznie wg przyjętych kryteriów oceniania. W przypadku uzyskania oceny wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna poprawia się ustaloną uprzednio roczną ocenę klasyfikacyjną na ocenę korzystniejszą dla ucznia. Ocena ze sprawdzianu nie może obniżyć uprzednio już ustalonej rocznej oceny klasyfikacyjnej.
8. Ocena ze sprawdzianu jest ostateczna do ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z danego przedmiotu.
- skład komisji, termin egzaminu,
- pytania egzaminacyjne,
- wynik egzaminu.
- ocenę ustaloną przez komisję.
Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia.
§ 23
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (półroczna) ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w formie pisemnej w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (śródroczna) ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
a) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
3. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły lub jego zastępca jako przewodniczący;
- wychowawca klasy;
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
-pedagog;
-przedstawiciel samorządu uczniowskiego,;
-przedstawiciel rady rodziców.
4. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji;
- termin posiedzenia komisji;
- wynik głosowania;
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
5. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
§ 24
Tryb i forma ustalania egzaminów poprawkowych
1. Począwszy od klasy IV uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
2. O możliwości przystąpienia do egzaminu poprawkowego informuje rodziców (prawnych opiekunów) wychowawca klasy drogą korespondencyjną za potwierdzeniem odbioru, bezpośrednio po klasyfikacji.
3. Rodzice (opiekunowie prawni) składają pisemny wniosek do dyrektora placówki z prośbą o egzamin poprawkowy, następnego dnia od otrzymania w/w korespondencji .
4. Nauczyciel, który wystawił ocenę niedostateczną przygotowuje na piśmie zakres materiału na ocenę dopuszczającą i pytania egzaminacyjne, z którymi wcześniej zostaje zapoznany dyrektor szkoły.
5.O terminie egzaminu poprawkowego, który ma miejsce w ostatnim tygodniu ferii letnich i zakresie materiału na ocenę dopuszczającą uczeń i jego rodzice (opiekunowie prawni) informowani są przez dyrektora placówki najpóźniej w ostatnim dniu nauki w danym roku szkolnym, drogą korespondencyjną za potwierdzeniem odbioru.
6.Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej( 45 minut) oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, zajęć komputerowych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
7. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
8. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcie edukacyjne,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
9. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
10. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
2) skład komisji,
3) termin egzaminu,
4) imię i nazwisko ucznia,
5) zadania egzaminacyjne,
6) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
11. Uzyskana ocena w wyniku egzaminu poprawkowego jest średnią ocen z części pisemnej i ustnej, nie może być jednak oceną z „+” lub „-”.
12. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
13. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
14.Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem pkt. 11.
15. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
.§ 25
Egzamin ósmoklasisty
I PODSTAWOWE INFORMACJE
1.Do egzaminu ósmoklasisty przystępują uczniowie VIII klasy szkoły podstawowej .
2.Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.
3.Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w dwóch terminach: głównym: maju i dodatkowym: w czerwcu.
5.Do egzaminu w terminie dodatkowym przystępuje uczeń, który nie przystąpił do egzaminu w terminie głównym z przyczyn losowych lub zdrowotnych.
6.Rodzice ucznia do 30 września składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację, w której:
a. wskazują język obcy nowożytny, z którego uczeń lub słuchacz przystąpi do egzaminu;
b. (od2025 r.) wskazują przedmiot do wyboru, z którego uczeń przystąpi do egzaminu.
7.Rodzice ucznia mogą zgłosić dyrektorowi szkoły pisemną informację o zmianie w deklaracji, którą złożyli do 30 września do ok. 15 stycznia (3 miesiące przed egzaminem).
8.Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim mogą przekazać do OKE (za pośrednictwem dyrektora szkoły) informację o zmianie w deklaracji, którą złożyli do 30 września , do ok. 30 marca (nie później niż na 2 tygodnie przed egzaminem).
II Przedmioty na egzaminie ósmoklasisty
1. Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.
2. W latach 2022-2004 ósmoklasista przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.:
a. języka polskiego
b. matematyki
c. języka obcego nowożytnego.
3. Od roku 2025ósmoklasista przystępuje do egzaminu z czterech przedmiotów obowiązkowych, tj.:
a. języka polskiego
b. matematyki
c. języka obcego nowożytnego
d. jednego przedmiotu do wyboru spośród przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia.
4. Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z jednego z następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, ukraińskiego lub włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
5. Egzamin ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla języka obcego nowożytnego .
III PRZEBIEG EGZAMINU ÓSMOKLASISTY
1.Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni:
a. pierwszego dnia – egzamin z języka polskiego, który trwa 120 minut
b. drugiego dnia – egzamin z matematyki, który trwa 100 minut
c. trzeciego dnia – egzamin z języka obcego nowożytnego, a od roku 2025 również egzamin z przedmiotu do wyboru, z których każdy trwa po 90 minut.
2. Do czasu trwania egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu nie wlicza się czasu przeznaczonego na sprawdzenie przez ucznia poprawności przeniesienia odpowiedzi na kartę odpowiedzi (5 minut).
3. Egzamin z każdego przedmiotu rozpoczyna się o godzinie określonej w harmonogramie przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Harmonogram ten jest ogłaszany na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej do 20 sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym jest przeprowadzany egzamin.
4.Podczas egzaminu z każdego przedmiotu każdy zdający siedzi przy osobnym stoliku. Na stoliku mogą znajdować się wyłącznie arkusze egzaminacyjne, materiały i przybory pomocnicze wskazane w komunikacie dyrektora CKE oraz – w przypadku uczniów chorych lub niepełnosprawnych – leki i inne pomoce konieczne ze względu na chorobę lub niepełnosprawność.
7. Do sali egzaminacyjnej nie można wnosić żadnych urządzeń telekomunikacyjnych, np. telefonów komórkowych, odtwarzaczy mp3, smartwatchów, ani korzystać z nich w tej sali. Złamanie powyższej zasady będzie każdorazowo skutkować unieważnieniem egzaminu z danego przedmiotu .
8. W czasie egzaminu zdający mogą opuszczać salę egzaminacyjną w uzasadnionej sytuacji, po uzyskaniu zezwolenia przewodniczącego zespołu nadzorującego i po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się z innymi osobami, poza osobami udzielającymi pomocy medycznej.
IV. UPRAWNIENIA LAUREATÓW I FINALISTÓW OLIMPIAD PRZEDMIOTOWYCH ORAZ LAUREATÓW KONKURSÓW PRZEDMIOTOWYCH O ZASIĘGU WOJEWÓDZKIM LUB PONADWOJEWÓDZKIM
1. Uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej albo laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, organizowanego z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, jest zwolniony z egzaminu z tego przedmiotu.
2.. Uczeń zwolniony z egzaminu będzie miał na zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty w rubryce danego przedmiotu wpisane słowo – odpowiednio – „zwolniony” lub „zwolniona” oraz maksymalny wynik, tj. „100%” (wynik procentowy) oraz „100” (wynik na skali centylowej).
3.Uczeń, który został laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim albo laureatem lub finalistą olimpiady z języka obcego nowożytnego albo od 2025 z przedmiotu dodatkowego innego niż wskazany w deklaracji złożonej do 30 września, może zmienić przedmioty wskazane w deklaracji na przedmioty, z których został laureatem konkursu / laureatem lub finalistą olimpiady. Informację o takiej zmianie przekazuje do okręgowej komisji egzaminacyjnej dyrektor szkoły na wniosek rodziców ucznia lub na wniosek słuchacza, nie później niż na 2 tygodnie przed egzaminem ósmoklasisty. Język obcy nowożytny może zostać zmieniony wyłącznie na taki język obcy, którego uczeń uczy się w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
V UPRAWNIENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
1. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie niepełnosprawni, niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym, oraz osoby, o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, przystępują do egzaminu ósmoklasisty zgodnie z ogólnym harmonogramem i według obowiązujących wymagań egzaminacyjnych, w warunkach lub formach dostosowanych do ich potrzeb.
VI UNIEWAŻNIENIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z DANEGO PRZEDMIOTU
1. Uczeń ma obowiązek samodzielnie rozwiązywać zadania zawarte w arkuszu egzaminacyjnym, w szczególności tworzyć własny tekst lub własne rozwiązania zadań w czasie trwania egzaminu.
2. Egzamin ósmoklasisty z danego przedmiotu może zostać unieważniony.
3. Unieważnienie może nastąpić:
a. podczas egzaminu lub
b. po egzaminie, jeżeli podczas sprawdzania pracy egzaminacyjnej stwierdzone zostanie niesamodzielne rozwiązywanie zadania lub zadań egzaminacyjnych przez ucznia.
4. Unieważnienie podczas egzaminu następuje, jeżeli uczeń:
a. rozwiązuje zadania egzaminacyjne niesamodzielnie
b. wniósł na salę egzaminacyjną jakiekolwiek urządzenie telekomunikacyjne lub korzysta z takiego urządzenia na sali egzaminacyjnej
c. wniósł na salę egzaminacyjną materiały lub przybory niewymienione w komunikacie dyrektora CKE o materiałach i przyborach pomocniczych
d. zakłóca prawidłowy przebieg egzaminu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom.
5. Decyzję o unieważnieniu podczas egzaminu podejmuje przewodniczący zespołu egzaminacyjnego (zazwyczaj jest nim dyrektor szkoły).
6. Dyrektor szkoły przekazuje uczniom – wraz ze świadectwem – zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty.
§ 26
Motywacyjna funkcja systemu oceniania
1. Uczniom klas I–III nagrody książkowe za wzorową naukę i zachowanie przyznaje wychowawca klasy uwzględniając następujące kryteria:
1) wysokie wyniki nauczania, udokumentowane zapisami w dzienniku (ocena opisowa),
2) właściwe zachowanie na terenie szkoły i poza nią w stosunku do kolegów, rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły,
3) obowiązkowość – systematyczne wywiązywanie się z powierzonych zadań,
4) aktywne uczestnictwo w zajęciach,
5) wysoka frekwencja.
a) co najmniej bardzo dobre zachowanie i średnią ocen od 4,75,
b) szczególne zaangażowanie w życie szkoły,
c) uzyskanie tytułu laureata w konkursie przedmiotowym na szczeblu wojewódzkim.
5. Uczniowie reprezentujący szkołę uzyskują dodatkowe wpisy na świadectwie za osiągnięcia na szczeblu gminnym i udział na szczeblu wyższym. Dla uczniów kończących z wyróżnieniem drugi etap edukacyjny wprowadza się: dyplomy z wpisem, listy gratulacyjne do rodziców.
6.Uczniowie kończący szkołę podstawową otrzymują dyplomy absolwenta.
7.Na koniec klasy VIII najlepszemu uczniowi przyznawany jest tytuł : „Najlepszego ucznia Szkoły Podstawowej zgodnie z regulaminem: „Najlepszy uczeń szkoły”.
8.Tytuł, o którym mowa w pkt. 7, zdobywa uczeń, którego suma ocen pięciu lat (klasa IV, V, VI, VII, VIII) jest najwyższa.
Rozdział IV
§ 27
Promowanie
1.Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
2.Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do egzaminu ósmoklasisty.
3. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej ocenę bardzo dobrą z zachowania.
4.Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej ocenę bardzo dobrą zachowania.
5.W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami, rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor ZPO po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
6.Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
7.Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
8.W wyjątkowych przypadkach uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
9. O promowaniu do klasy programowo wyższej ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
10.O ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
11.Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust.2 albo w ust.4, nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę.
12.Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna promuje jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodne ze szkolnym planem nauczania i realizowane w klasie programowo wyższej.
13.Uczeń szkoły podstawowej, który nie spełnił powyższych warunków powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej i przystępuje w roku szkolnym, w którym powtarza tę klasę do egzaminu ósmoklasisty.
14.Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który uzyskał tytuł laureata konkursu, jako końcową ocenę klasyfikacyjną otrzymuje ocenę celującą.
15. Uczeń - wolontariusz otrzymuje wpis na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej o aktywności na rzecz innych ludzi w formie wolontariatu na podstawie zaświadczenia wydanego przez instytucje do tego upoważnione. Aktywność ta musi być udokumentowana i prowadzona przez co najmniej nieprzerwany okres 10 miesięcy ( średni roczny czas pracy ucznia wolontariusza powinien przekraczać 24 godziny).
ROZDZIAŁ V
§ 28
System nagród i kar
Rodzaje i tryb przyznawania nagród
Za szczególne osiągnięcia ucznia w nauce i zachowaniu oraz w pracy społecznej uczeń może otrzymać wyróżnienia i nagrody:
a) wysokie wyniki nauczania, uwzględnione zapisami w śródrocznej i końcoworocznej ocenie opisowej;
b) właściwe zachowanie na terenie szkoły i poza nią w stosunku do kolegów, rodziców, nauczycieli i pracowników obsługi szkoły;
c) obowiązkowość – systematyczne wywiązywanie się z powierzonych zadań;
d) aktywne uczestnictwo w zajęciach;
Rodzaje kar
Za niespełnienie obowiązku szkolnego zgodnie z postanowieniami ustawy oraz za zachowanie niezgodne ze Statutem i wewnętrznymi regulaminami Zespołu wobec ucznia mogą być zastosowane kary:
1.W przypadku umyślnego spowodowania szkody obowiązek jej naprawienia bądź pokrycia kosztów należy do ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) w czasie wyznaczonym przez Dyrektora Zespołu.
2.Wniosek o przeniesienie ucznia do innej szkoły Dyrektor Zespołu kieruje w przypadku, gdy uczeń w sposób rażący naruszył postanowienia Statutu lub wewnętrznych regulaminów Zespołu i uczęszczając do Zespołu wywiera demoralizujący wpływ na uczniów Zespołu, a podjęte środki wychowawcze i zastosowane uprzednio kary nie przyniosły rezultatów w postaci poprawy zachowania.
Tryb odwoływania się od kary
Rozdział VI
§ 29
Wewnętrzny system oceniania zachowania ucznia
- relacjach z rówieśnikami i dorosłymi,
- sposób pracy dziecka podczas zajęć,
- przestrzeganie praw i obowiązków ucznia
-
wzorowe; bardzo dobre; dobre; poprawne; nieodpowiednie; naganne
10.W szkole obowiązują Kryteria ocen zachowania uczniów na poszczególne oceny.
§ 30
Kryteria ocen zachowania na poszczególne oceny
Zachowanie |
Funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym |
Respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych |
wzorowe |
- osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych - szanuje i rozwija dobre tradycje szkoły - godnie reprezentuje klasę lub szkołę w środowisku szkolnym i pozaszkolnym - propaguje dobre imię szkoły i społeczności szkolnej - inicjuje, organizuje lub czynnie uczestniczy w przygotowaniu imprez -w pełni przestrzega regulaminu szkolnego -pracuje w S.U. lub samorządzie klasowym, kołach zainteresowań - szanuje pomoce dydaktyczne, mienie szkolne i cudzą własność
- wszystkie spóźnienia i nieobecności ma usprawiedliwione - uczeń wykazał się dużą aktywnością, samodzielnością i innowacyjnością we wszystkich etapach realizacji projektu gimnazjalnego, wspomagał członków zespołu w realizacji poszczególnych zadań i wykazał się umiejętnością dokonania krytycznej samooceny. |
- wyróżnia się wysoką kulturą osobistą w szkole i poza jej terenem - okazuje szacunek dorosłym, koleżankom, kolegom - szanuje przekonania i poglądy innych - okazuje bezinteresowną pomoc koleżeńską - wywiązuje się z obowiązków i dodatkowych zadań - reaguje na przejawy agresji i sam nie dopuszcza się agresywnych zachowań - nie ma uwag o niewłaściwym zachowaniu - nie ulega nałogom |
bardzo dobre |
- uczestniczy w konkursach lub zawodach sportowych - wywiązuje się z zadań powierzonych przez szkołę i SU - czynnie uczestniczy w przygotowaniu imprez szkolnych - w pełni przestrzega regulaminu szkolnego - szanuje pomoce dydaktyczne, mienie szkolne i cudzą własność - wszystkie spóźnienia i nieobecności ma usprawiedliwione -uczeń był aktywnym uczestnikiem zespołu realizującego projekt edukacyjny/zadanie edukacyjne, współpracował chętnie z pozostałymi członkami zespołu, wspomagając ich swymi działaniami.
|
- kulturalnie zachowuje się w szkole i poza jej terenem - okazuje szacunek dorosłym, koleżankom, kolegom - chętnie współpracuje z wychowawcą i nauczycielami - okazuje szacunek dorosłym, koleżankom, kolegom - nie dopuszcza się agresywnych zachowań - nie ma uwag o niewłaściwym zachowaniu - nie ulega nałogom -pomaga kolegom i koleżankom |
dobre |
- wywiązuje się z obowiązków szkolnych - nie wykazuje zbyt dużej aktywności, ale swoim zachowaniem nie utrudnia prowadzenia lekcji
- uczestniczy w życiu klasy i szkoły oraz godnie ją reprezentuje - przestrzega regulaminu szkolnego - szanuje pomoce dydaktyczne, mienie szkolne i cudzą własność - nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności - uczeń prawidłowo wypełniał swoje zadania w okresie realizacji projektu/zadania, współpracował z zespołem, pozytywnie reagował na uwagi zespołu i opiekuna projektu. |
- kulturalnie zachowuje się w szkole i poza jej terenem -okazuje szacunek dorosłym, koleżankom, kolegom -nie dopuszcza się agresywnych zachowań - ma pojedyncze uwagi o niewłaściwym zachowaniu - nie ulega nałogom |
poprawne |
- wywiązuje się z obowiązków szkolnych - nie zawsze dotrzymuje ustalonych terminów, niechętnie wykonuje powierzone mu prace - ogranicza się do biernego udziału w lekcji - uczestniczy w życiu klasy - zdarzają mu się uchybienia w przestrzeganiu regulaminu szkolnego - szanuje pomoce dydaktyczne, mienie szkolne i cudzą własność - uczeń współpracował w zespole lecz stawiane przed sobą i zespołem zadania wypełniał często tylko na prośbę lidera zespołu lub po interwencji opiekuna projektu/zadania edukacyjnego. Zdarzało mu się nie wywiązać z przyjętych zadań, co było przyczyną opóźnień lub konfliktów w zespole.
|
- zdarza mu się niewłaściwe zachowanie w stosunku do innych osób, ale pozytywnie reaguje na zwróconą mu uwagę - zwykle kulturalnie zachowuje się w szkole i poza jej terenem - stara się okazywać szacunek dorosłym, koleżankom, kolegom, nie wywoływać konfliktów z innymi, nie dopuszczać się agresywnych zachowań
|
nieodpowiednie |
- lekceważy obowiązki szkolne - przeszkadza w prowadzeniu zajęć Nie uczestniczy w życiu klasy i szkoły - niszczy pomoce dydaktyczne i mienie szkolne - nie szanuje cudzej własności - niegodnie reprezentuje klasę i szkołę - nie przestrzega regulaminu szkolnego - często spóźnia się na lekcje, wagaruje - czasami nie wykonuje poleceń n-li i innych pracowników szkoły - ulega nałogom - nie przygotowuje się do zajęć lekcyjnych - mimo złożenia deklaracji o przystąpieniu do zespołu realizującego projekt uczeń nie wywiązywał się w terminie ze swoich obowiązków lub odmawiał współpracy, czego konsekwencją były opóźnienia w realizacji projektu lub konieczność realizacji zadań przez innych członków zespołu. |
- niekulturalnie zachowuje się w szkole i poza jej terenem - wdaje się w konflikty z innymi - dopuszcza się agresywnych zachowań - używa wulgarnego języka - nie okazuje szacunku dorosłym, koleżankom, kolegom - jest arogancki, kłamie - ma uwagi o niewłaściwym zachowaniu
|
naganne |
-lekceważy wszystkie obowiązki szkolne; nie uzupełnia zaległości w nauce; - przeszkadza w prowadzeniu zajęć - dezorganizuje życie klasy i szkoły - niszczy pomoce dydaktyczne i mienie szkolne - nie szanuje cudzej własności - dopuszcza się wybryków chuligańskich (np. zastraszanie, bójki, kradzieże, wyłudzanie pieniędzy) - nagminnie spóźnia się na lekcje - wagaruje - uczeń nie uczestniczył lub odmówił udziału w realizacji projektu gimnazjalnego, nie wywiązywał się ze swoich obowiązków mimo rozmów z członkami zespołu i opiekunem projektu, a jego postawa była lekceważąca zarówno w stosunku do członków zespołu, jak i opiekuna. |
- niekulturalnie zachowuje się w szkole i poza jej terenem - prowokuje i wdaje się w konflikty z innymi - używa wulgarnego języka i nie reguje na uwagi - nie okazuje szacunku dorosłym, koleżankom i kolegom - jest arogancki, kłamie - ulega nałogom - ma wiele uwag o niewłaściwym zachowaniu - popełnia wykroczenia i czyny przestępcze - mimo stosowanych działań wychowawczych nie podejmuje współpracy i nie zmienia swojego postępowania -ma negatywny wpływ na innych uczniów - stwarza sytuacje zagrażające zdrowiu bądź życiu swojemu lub innych |
2. Ocena zachowania jest opinią szkoły o:
3. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na ocenę z zajęć edukacyjnych oraz promocję
do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły .
4. Na godzinie wychowawczej, na 2 tygodnie przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej, uczeń dokonuje samooceny oraz poddaje się ocenie przez pozostałych uczniów.
5. Na godzinie wychowawczej, na tydzień przed radą klasyfikacyjna, wychowawca przedstawia uczniom propozycję ocen zachowania.
6. Ustalenie oceny klasyfikacyjnej zachowania jest wyłączną kompetencją wychowawcy oddziału. Ocena wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna i zostaje wystawiona po uwzględnieniu opinii innych nauczycieli, opinii uczniów danej klasy i samooceny ucznia.
16.Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) wychowawca ma obowiązek uzasadnić zaproponowaną ocenę.
17.Śródroczne i roczne oceny zachowania dla ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego są dostępne dla uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) na stronie internetowej szkoły, w bibliotece szkolnej, w gabinecie dyrektora szkoły.
Przedmiotowe Zasady Oceniania ( PZO) są dostępne u nauczycieli poszczególnych przedmiotów oraz u dyrektora szkoły.
§ 31
EWALUACJA ZASAD OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
Zastrzega się prawo wprowadzania na bieżąco zmian do WSO, w związku ze zmieniającymi się przepisami.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity DZ.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami)
Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowychstatutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (DZ.U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r.w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2002 r. Nr. 51, poz. 458 z późniejszymi zmianami). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych(Dz.U. z 2004 r. Nr 199, poz. 2046 z późniejszymi zmianami). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.(Dz.U.Nr83, poz. 562, z późn. zm.) RozporządzenieMinistra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw /Dz.U. poz. 357/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r.w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych /Dz.U.poz. 843/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego /Dz.U. poz. poz. 959 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty Rozporzadzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowaniauczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
Ustawa z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 583) - art. 55.
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 8 kwietnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. z 2022 r. poz. 795).
OCENIANIE UCZNIÓW Z UKRAINY
1.Uczeń rozpoczynający naukę ma prawo do korzystania z dodatkowych zajęć z języka polskiego w minimalnym wymiarze 6 godzin tygodniowo prowadzonych indywidualnie lub w grupie do 15 osób.
2. W roku szkolnym 2022/2023 uczeń będący obywatelem Ukrainy uczęszczający do oddziału przygotowawczego nie podlega klasyfikacji śródrocznej, gdy rada pedagogiczna uzna, że nie zna języka polskiego lub znajomość jest niewystarczająca do korzystania z nauki lub zakres realizowanych w oddziale przygotowawczym zajęć edukacyjnych uniemożliwia klasyfikację ucznia.
3. Zamiast świadectwa szkolnego uczeń powinien otrzymać zaświadczenie o uczęszczaniu do oddziału przygotowawczego, w którym powinny się znaleźć następujące informacje:
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Placówek Oświatowych w Tucznie